Wednesday, August 15, 2007

Cerita tentang ajal, dan malang...

Abah rasa sayu sehari dua ni. Sayu bukan yang tak tahu kenapa, tapi abah tahu kenapa. Rasanya lagi kuat bila baca akhbar. Dan pagi ni, waktu abah nak kebilik pantri bancuh air milo, abah terpaku sekejap pada suratkhabar diruang sofa depan ofis ni. Memang abah sayu.


Siapa2 pun akan sayu tengok gambar ini. Kena jenis macam abah ni lagilah. Abah kalah sungguh kalau ada orang bersedih depan abah. Antara abah tahan atau tidak saja airmata dari keluar, tapi dalam hati, Allah saja yang tahu. Inilah kelemahan yang masih belum mampu abah atasi. Hehe.

Abah rasa anda semua pun tahu tentang kes kemalangan di Bukit Gantang 2 hari lepas. Dan semalam, banyak emel yg abah terima berceritakan tentang mangsa2 kemalangan tersebut. Abah terima, sepertimana ahli keluarga mereka yang terkorban terima kenyataan, bahawa ajal mereka yang terkorban itu memang disitu, pada masa itu. Tapi abah juga yakin, dalam kita menerima ajal mereka, kita masih belum boleh terima akan kejadian itu.

Kita tidak boleh terima, kerana sebenarnya kejadian itu boleh dielakkan. Mana2 kes kemalangan pun sebenarnya boleh dielakkan, walaupun ada sebahagiannya sukar sekali untuk kita elak.

Abah tak mahu nak mengulas panjang tentang punca dan apa yg boleh dibuat tentang kemalangan. Abah rasa ramai pemandu tahu tentang itupun, antara nak amalkan atau tidak saja. Sudah banyak panduan dan tips yang diberitahu pada pemandu, tapi masih juga berlaku kemalangan, yang secara puratanya, banyak hasil kelalaian kita. Abah tak kata orang, abah juga kadang2 lalai. Pandu laju, tak ikut tanda isyarat, tak pakai seat belt, etc, etc. Senarainya takkan habis.

Pesanan untuk abah dan rakan2 abah, kita ubahlah diri dan sikap kita dijalanraya. Benda yang boleh dielakkan, kita elakkan. Bukan apa, kalau kita tidak kisah keselamatan diri dan keluarga kita pun, fikirlah keselamatan diri dan keluarga orang lain. Bukan sikit kes dimana orang lain jadi mangsa kesilapan kita.

Semalam abah pergi bayar saman kat balai trafik jalan bandar, mak aih, ramainya beratur nak bayar saman. Ekeke, itulah, langgar lagi peraturan jalan raya, kan dah terbang duit tak pasal2. Hehe, lepas ni abah dan anda semua pakat2 la berhati2 dan berjaga2 dijalanraya. Bukan sebab takut kena saman, tapi sebab kita tak mahu mengulang lagi cerita2 ngeri dan sedih tentang kemalangan, yang seringkali kita terima gambar dan beritanya dalam emel itu. InsyaAllah, kita akan boleh lakukanya.

Buat mangsa kemalangan tersebut yang beriman dengan Allah, kita sama2 doakan semoga roh mereka akan senantiasa dicucuri rahmat Allah, dan akan ditempatkan dikalangan roh hamba2 Allah lain yang dikasihiNya, insyaAllah. Bagi mangsa yang bukan Muslim pula, abah tumpang simpati atas apa yang berlaku. Diharap ahli keluarga mereka juga akan tabah dalam menerima hakikat ini.

2 comments:

muzem said...

bah,
al-fatihah buat semua arwah kemalangan tragedi bukit gantang tu..

salah seorang daripada mangsa (Fadzli) merupakan bakal graduan USM untuk konvo ni..arwah graduan kursus Sains Fizik..yg buat saya sungguh sayu tu, dia meninggal tu mase dalam perjalanan untuk ke USM; untuk ambil jubah...........................

al-fatihah.

jiwakitamerdeka said...

Takziah kpd semua warga negara Malaysia....
...semua salah kita...sebab kita seolah2 redha dgn rasuah bermaharajalela. Hasilnya: undang2 dan peraturan boleh di beli dgn wang rasuah!
...nak undi lagi dgn parti yg malu alah bila berdpan dgn rasuah..

...eloklah pakai pakaian yg menutup aurat. di mana saja ikut perintah agama...senang.