Tuesday, August 07, 2007

Cerita tentang idaman...

Semalam waktu abah ngan ummi dalam perjalanan ke UMSC untuk pemeriksaan Ummi dengan Prof SP Chan, kami bersembang seperti biasa la. Cuma yang menarik, ummi tiba-tiba tanya abah, "Abang nak kahwin sorang lagi tak?". Hahaha. Abah tergelak saja dengarkan soalan Ummi.

Abah tanya ummi lagi, "Kenapa tanya abang macam itu?". Ummi kata, "Manalah tahu, kalau abang kahwin lagi, abang akan dapat ramai zuriat. Kan ke abang memang nak anak ramai.".

Aduhai, ummi..ummi. Memang la abah selalu berangan untuk ada anak ramai, tapi dah Allah kata zuriat yang abah akan ada cuma seramai itu, abah kena terima. Tak semua perkara yang kita idamkan dan harapkan akan jadi kenyataan.

Dan secara ikhlasnya, buat masa ini, ketika ini, memang tidak ada langsung rasa dihati nak beristeri seorang lagi. Memang tidak ada. Sebabnya? Hehe, terlalu banyak sebab dan alasan kenapa tidak terasa lagi. Tapi tak tahulah hari kedepan macam mana, cuma harap2nya hari mendatang adalah hari2 yang baik untuk abah dan keluarga.


Sebab itu abah minta ummi tukarkan soalan ummi tadi kepada soalan lain yang abah boleh kata ya, dan soalan itu ialah, "Abah tak rasa nak tukar kereta lain ke?". Hahaha, kalau ummi tanya yang itu, abah sah sah akan kata ya. Bukan sebab dah bosan dengan kereta sekarang, tidak. Sayangpun dengan kereta abah yang dah banyak berjasa tu, tapi bila tengok gambar2 Nissan Livina kat laman PaulTan, abah tetiba je rasa macam berkenan je kat dia. Ekekeke, tapi tengok la, kalau dalam jangkauan ekonomi abah, boleh la kot insyaAllah. Kalau diluar pada itu, tinggalah Livina sekadar idaman yang tak jadi kenyataan. Ekekeke. Susah kan manusia ni, hutang lain banyak lagi, tapi berangan2 pulak nak buat hutang baru. Hahaha, tau takper.

No comments: