Thursday, August 02, 2007

Cerita tentang cikgu dan murid...

Sudah sekian lama nak mengepek tentang isu budak2 sekolah dan guru ni, tapi sebab sibuk sikit, jadi, tertangguhlah epekan tu, hari ni baru sempat.

Tapi taklah nak mengulas banyak, sebab bila abah baca akhbar dan emel-emel, disebalik ramai ibubapa yang tidak puashati tentang bentuk hukuman yang dikenakan kepada pelajar, masih ramai juga lagi yang menyokong tindakan guru. Dan abah pun tergolong juga dalam kelompok manusia yang akan tetap menyokong tindakan guru mendisiplinkan anak-anak, asal saja tindakan itu tidak keterlaluan.

Pada abah, kita mak ayah ni kena faham, bila kita hantar anak kesekolah, kita secara tak langsungnya telah bersetuju membenarkan cikgu2 mendidik anak-anak kita untuk menjadi manusia. Sekolah bukan tempat mengajar membaca, menulis dan mengira sahaja, sekolah itu jugalah tempat membentuk anak2 kita berkembang menjadi manusia, bukan jadi anak itik, atau lebih parah lagi, anak hantu.

Kita kena terima apa kaedah yang digunapakai, samada untuk mengajar, dan mendisiplinkan anak-anak kita. Kalau betulpun kita tak setuju, pergi sekolah, bincang dgn mereka, dan beri cadangan yang konstruktif. Jangan asyik nak menghentam cikgu ini, dan cikgu itu. Anak kita cuma seorang dari beratus2 anak orang lain yang berkongsi sekolah, jadi jangan berangan2 yang anak kita akan dirajakan disekolah itu.

Kita ada banyak pilihan, kalau rasa cikgu sekolah kerajaan ni tak berhati perut bila mendenda pelajar, kita pakat-pakatlah hantar anak ke sekolah2 swasta yang makin banyak sekarang ini. InsyaAllah cikgu2 sekolah swasta tidak akan se'kejam' cikgu sekolah kerajaan, dan kalaulah cikgu swasta juga 'kejam', maka kita sendirilah yang jadi cikgu dan pengetua untuk anak-anak kita.

Tapi kalau tak sanggup, hantar sajalah kesekolah kerajaan. Beri kepercayaan pada guru dan sekolah untuk membimbing anak kita. Jika ada kelemahan, kita tegur pihak sekolah dan sama2 perbaiki. Bukan dengan melenting bukan2 bila anak2 kita didenda, sebab kita rasa anak kita sebaik malaikat. Bukan sedikit budak2 skrg yang pandai berlakon dengan ibu bapa, dirumah, dialah sebaik anak, tapi diluar rumah, dialah raja segala samseng.

Dan untuk cikgu2 yang abah yakin terkena tempias juga dari kes2 sebegini, anda teruskan didik anak2 kami. Anak2 kami, anak2 anda juga. Jika perlu dihukum, hukumlah mereka, tapi jangan sampai keterlaluan. Hukum untuk mendidik, bukan untuk meredakan rasa sakit dihati sendiri.

Abah percaya, jasa guru dalam mendidik dan membentuk diri manusia, sudah banyak terbukti kejayaannya. Untuk sesetengah orang, jika tidak kerana sebatan rotan hadiah dari guru, mungkin mereka tidak berada ditempat mereka sekarang. Abah sendiri pun, masih ingat akan guru2, yang rata2nya banyak membantu abah menjadi abah yang sekarang.

Terima kasih cikgu.

1 comment:

shimitiniy zem said...

panggilan 'cikgu' bgitu keramat bg mereka yg melalui pglmn yg brharga slama bbelas thn...smoga cikgu2 sntiasa diberkati....