Wednesday, November 30, 2011

Cerita tentang sedekah...

Salam sahabat,

Hari ni, setelah 2 bulan senyap, abah ke sini lagi. Asalnya tak tau nak mengepek apa, sebab kebanyakan epekan dah tercurah di fesbuk abah. Entah kenapa, abah rasakan fesbuk lebih mudah untuk mencurahkan sesuatu di minda ataupun utk berkongsi sst secara instant. Tapi abah juga tahu, menulis a.k.a mengepek, sentiasa perlukan latihan. Bimbang juga jika satu ketika nanti abah terkial2 mencari kata2 untuk menyampaikan idea dalam bentuk penulisan yg panjang. Sekarang pun dah terkial2 sebenarnya. betapalah teknologi itu mengubah kita dan cara kita. Atau sebab kita benarkan diri kita diubah oleh teknologi. Fesbuk juga yg salah, kan? Hehehe.

Petang ni cuma nak berkongsi pasal sedekah. Abah yakin sahabat2 yg membaca pos ini sememangnya rajin bersedekah. Tak kiralah sedekah apa, wang ringgit, tenaga, idea, hatta senyuman ikhlas. Janji saja ianya mampu buat orang lain menarik nafas lega, atau mungkin sujud syukur pada Allah atas pertolongan @ sedekah yg kita beri.

Pernah ummi tanya abah satu hari di minggu lalu, "Abah ni berkira tak bila nak bersedekah." Sebetulnya tak tahu nak jawab apa, tapi sebab hati perempuan, bila dia bertanya selalunya dia berharapkan respon. Maka abah jawablah, "tengok keadaan". Dan sememangnya ya pun, abah bersedekah tengok keadaan, dan maksud abah disini ialah sedekah wang ringgit. Ada kalanya, laju je tangan abah menghulur, dan banyak kalanya, berat je tangan ni nak bagi. Ada masanya, abah tak pikir panjang pun untuk hulur, tapi banyak masanya, abah terfikir2 sendiri akan "perlu ke aku bagi kat dia ni?".

Abah tak tahu anda, tapi itulah abah. Walaupun sering nak berlaku baik pada manusia lain, walaupun sering berniat nak membantu manusia lain, tapi bila dtg lintasan2 buruk diminda, kadang kala abah ikut juga lintasan tu. "Dia ni betul ke mintak sedekah? Entah2 sindiket mana2 yg paksa dia mintak sedekah.", "Nanti aku bagi kat adik ni, betul ke duit tu dapat dia gunakan?", "Ini sekolah pondok mana2 ntah, silap2 tipu guna nama sekolah pondok". dan macam2 lagilah lintasan buruk datang bila Allah bagi peluang nak buat baik.

Tapi hari ni, Allah sampaikan melalui Prof Muhaya, akan perkara yg abah perlu dengar. Dan alhamdulillah, sangat terkesan dihati. Kata PM, bila terlintas untuk bersedekah, berilah tanpa banyak berfikir. Sebab apabila terlintas dihati untuk buat kebaikan, itu lintasan malaikat. Tapi bila datang lintasan2 lain, itu semua lintasan syaitan. Dan jika kita ikut lintasan2 syaitan itu, semestinyalah kita tidak akan menderma atau berbuat kebaikan itu. Kata PM lagi, dalam bersedekah, hendaklah kita sentiasa melihat mereka yg meminta sedekah itu dengan pandangan kebaikan. Maknanya, jangan difikir yang bukan2 tentang dia. Apatah lagi nak memandang rendah pada dia. Bila dia meminta, bukan bermakna darjat dia lebih rendah dari kita. Dan kita yg memberi, bukan bermaksud kita lebih baik tarafnya. Kita dan dia sama2 manusia, sama2 hamba.

Kita menyumbang, insyaAllah itu membantu dia. Kalau pun sebetulnya dia mmg penipu, pemalas, etc, biarlah. Jangan difikirkan, kerana kita membantu demi Allah. Allah tahu segala apa yg terjadi. Walaupun duit yg kita dermakan itu tidak disalurkan pada jalan Allah oleh sipenipu itu, tapi yakinlah, Allah akan memberi ganjaran pada kita kerana keikhlasan kita membantu.

Dan dalam masa yg sama, berdoalah semoga diri mereka akan bertambah baik. Dan jika mereka sebaya mak ayah kita, minta mereka doakan kita keselamatan dunia akhirat. Percayalah, tidak akan pernah rugi kalau kita membantu mereka, asalkan demi Allah.

Lagipun, duit yg kita hulur itu bukan milik kita pun. Pernah abah dengar (entah dimana), bahawa sebahagian dari rezeki yg kita dapat, sebenarnya disitu ada rezeki orang2 lain.

Sebagai peringatan dan ajakan untuk sahabat2 sekalian, dan diri abah juga, rajin2lah menyumbang sedekah pada yg memerlukan. Tidak semestinya tunggu depa datang depan kita saja. Kita juga boleh mencari depa. Banyak sekolah2 pondok dan madrasah2 yg perlukan sumbangan kita, setakat yg mampu.

Memetik saranan dari rakan FB abah, kak has. Kata Kak Has, "1. sentiasa ada duit rm1 dlm dompet or seluar..biar byk rm1...2. turun dari rumah, niat utk bersedekah bila2 ada kesempatan sepanjang hari...3. ada je yg minta, bagi je rm1 (kita pun tk kan kaya dgn RM1 tu di dunia tapi di akhirat, Allah jualah yg mengethaui keinginan kita utk masuk syurga)...4. masa bagi senyum, jgn marah, jgn komen, jgn tanya apa2 sampai nampak hati kita tak ikhlas, lawan perasaan negatif2 ni sbb dgn RM1, doa kita agar mereka berubah insyallah akan dimakbulkan oleh Allah swt..always n always berniat utk bersedekah...rezeki kita sentiasa bertambah...with RM1, manalah tahu ianya membantu seorg anak yg sdg mencari duit utk beli ubat utk ibunya yg sakit di rumah...apapun perasaan negatif kita, halau jauh2...".

Sekiranya mereka datang pada kita disaat kita mmg tidak ada sangat untuk dibantu, paling tidak, jawablah salam depa, dan senyumlah. Tidak luak senyuman kita itu untuk dilontarkan pada mereka. Sedih juga kadang2 bila tgk kalangan kita yg keluar masuk ATM, yg tidak langsung sudi memjawab salam yg diberi. Kalau anda ada masa, tengoklah wajah2 mereka yg meminta derma diluar2 mesin ATM ini. Cuba lihat raut wajah mereka dikala salam dan senyuman yg depa bagi, tidak dilayan oleh mereka yg bernama manusia juga.

Semoga Allah bantu kita untuk lebih kuat melawan godaan2 syaitan ini. Supaya kita akan sentiasa berusaha untuk buat yg terbaik, samada sesama manusia, apatah lagi dengan Allah SWT.

Jumpa lagi sahabat2 abah, yg entah kapan, Allah jua yg Maha Mengetahui.

4 comments:

pB said...

salam Abah



harap semuanya sihat sihat belaka


terima kasih atas entry ini

Abah Mui'zz said...

Salam Eda,
Alhamdulillah kat sini sihat2 semuanya. Harap Eda n family pun sihat.

Berkongsi mana yg patut. :-)

RAPI PTSS said...

insya-Allah abah..itu yang terbaik...jangan pandang rendah.. =) ziarah sini..

aliff mohamad noor said...

Salam,

Lamonyo tak update blog!