Tuesday, February 09, 2010

Cerita tentang Santa...

Salam buat semua sahabat. Semoga kita semua masih tetap dalam rahmat dan lindungan Allah SWT selalu.

Malam tadi, sewaktu dalam perjalanan balik dari klinik (Azim demam), Mu'zz buka topik pasal buah epal. Tanya dia, "Kat mana orang tanam epal?". Bila kata, "Epal tanam kat negara2 yg ada iklim sesuai macam dibarat", terus dia kata, "Macam kat Amerika tu ke?". Dan belum pun dibalas, dia terus kata, "Ahmad rasa macam nak raya krismas la."

Abah tak nampak apa kaitan epal dan krismas, tapi layan jugak la apa dalam fikiran dia.

"Kenapa Ahmad nak raya krismas?"

"Yalah, raya krismas best, dapat banyak hadiah. Ada santa claus lagi datang rumah bagi hadiah."

Oleh kerana idea itu, Ummi terus memulakan khutbahnya pasal krismas. Hahaha, abah tumpang dengar sajalah. Nampak macam isu remeh, tapi kalau difikirkan sedalamnya, anak abah itu paling tidak sudah terpengaruh dengan budaya krismas yang dipaparkan di TV. Pada dia Santa Claus itu memang benar2 wujud. Dan ini bukan isu kecil lagi. Ini soal akidah dan kepercayaan.

Takut juga sebenarnya. Jenuh juga la nak menerangkan pasal itu pada dia, supaya dia faham. Dan bukan mudah nak menerangkan benda macam itu, sebab tarikan "seronoknya dapat hadiah waktu krismas" itu nampak lebih 'tempting' pada budak sebaya dia (mungkin).

Itu baru sikit kesan bila asyik sangat tengok Santa Claus di TV. Belum lagi bila orang2 bukan Islam pakat2 guna nama Allah, macam nama salah satu gereja di Tawau ini. 2,3 kali abah toleh kat signboard gereja itu sewaktu ke Tawau baru-baru ini. Macam tak percaya ia memang terjadi.


Abah pun tak paham apa ada dalam fikiran pak pak menteri Malaysia nih. Bukan abah tak sokong konsep 1Malaysia depa tu, tapi jangan sampai Islam tergadai dan tercemar gara2 nak tunjuk pada semua orang, "Ohhh, we are Malaysian. Everyone should respect each other." Bukan soal respect atau tidak, tapi bila dah libatkan Islam, tak boleh sewenang2nya buat undang2.

Bayangkan satu hari anak2 kita tanya, "Abah, apasal abah tak gi solat jemaah kat gereja tu? Depa kan sembah Allah juga?" atau, "Kenapa Allah orang kristian ada kat batang salib, tapi Allah kita tak leh nampak?" Nauzubillah. Ini contoh saja, yang mungkin terjadi apabila kita benarkan mereka gunakan perkataan Allah sewenang2nya. Allah itu satu, hanya satu. Tidak ada Allah orang kristian, orang budha. Yang ada cuma Allah yang Maha Esa, yang sepatutnya disembah oleh semua manusia. Tapi bila depa pun guna perkataan Allah, abah sangat yakin, anak2 kecil kita kan sangat keliru.

Dan pastinya tidak mudah nak menerangkan pada mereka bila keadaan sendiri begitu menyukarkan.

Semoga abah tidak menyaksikan kejadian2 atau perbualan2 yang abah takuti itu 10-20 tahun akan datang sekiranya umur abah panjang.

Hingga jumpa lagi insyaAllah.

2 comments:

Anonymous said...

Salam,

Abah
Inilah dilema yang saya hadap. Apakah program tv yang saya kerjakan mempengaruhi minda masyarakat!

Seriusnya sampai saya tak rasa rugi kalau saya meninggalkan pekerjaan ini. Entah bagaimana mahu jawab diakhirat nanti.

muz

Abah Mui'zz said...

Salam Muz,

Banyak benda yg mempengaruhi masyarakat, dan masyarakat tidak boleh lari dari itu. Kalau kita tak buat, orang lain buat.

Yg paling baik adalah sediakan diri kita dan anak2 kita dari pengaruh2 yg datang itu. InsyaAllah, kalau kita kuat, dtg la apa pun, kita akan tetap dengan yg itu.

Berusaha sebaiknya agar apa yg kita kerjakan didunia ini beri sst yg positif pada diri orang lain, insyaAllah.