Wednesday, November 18, 2009

Cerita tentang ujian...

The Brain-Wiring Test

This test is designed to indicate the masculinity or femininity of your brain patterns. There are no right or wrong answers - the result is simply an indication of the probable level of male hormone your brain did, or did not, receive around six to eight weeks after your conception. This is reflected in your preference of values, behaviours, style, orientations and choices.

Circle the statement that is most likely to be true for you most of the time. [Kalau tiada jawapan, tinggalkan kosong saja]

1. When it comes to reading a map or street directory you:
a. have difficulty and often ask for help
b. turn it round to face the direction you're going
c. have no difficulty reading maps or street directories

2. You're cooking a complicated meal with the radio playing and a friend phones. Do you:
a. leave the radio on and continue cooking while talking on the phone
b. turn the radio off, talk and keep cooking
c. say you'll call them back as soon as you've finished cooking

3. Friends are coming to visit and ask for directions to your new house. Do you:
a. draw a map with clear directions and send it to them or get someone else to explain how to get there
b. ask what landmarks they know then try to explain to them how to get there
c. explain verbally how to get there: 'Take the M3 to Newcastle, turn off, turn left, go to the second traffic lights... '

4. When explaining an idea or concept, are you more likely to:
a. use a pencil, paper and body language gestures
b. explain it verbally using body language and gestures
c. explain it verbally, being clear and concise

5. When coming home from a great movie, you prefer to:
a. picture scenes from the movie in your mind
b. talk about the scenes and what was said
c. quote mainly what was said in the movie

6. In a cinema, you usually prefer to sit:
a. on the right side
b. anywhere
c. on the left side

7. A friend has something mechanical that won't work. You would:
a. sympathise, and discuss how they feel about it
b. recommend someone reliable who can fix it
c. figure out how it works and attempt to fix it for them

8. You're in an unfamiliar place and someone asks you where North is. You:
a. confess you don't know
b. guess where it is, after a bit of thought
c. point towards North without difficulty

9. You've found a parking space but it's tight and you must reverse into it. You would:
a. rather try to find another space
b. carefully attempt to back into it
c. reverse into it without any difficulty.

10. You are watching TV when the telephone rings. You would:
a. answer the phone with the TV on
b. turn the TV down and then answer
c. turn the TV off, tell others to be quiet and then answer

11. You've just heard a new song by your favourite artist. Usually you:
a. can sing some of the song afterwards without difficulty
b. can sing some of it afterwards if it's a really simple song
c. find it hard to remember how the song sounded but you might recall some of the words

12. You are best at predicting outcomes by:
a. using intuition
b. making a decision based on both the available information and 'gut feeling'
c. using facts, statistics and data

13. You've misplaced your keys. Would you:
a. do something else until the answer comes to you
b. do something else, but keep trying to remember where you put them
c. mentally retrace your steps until you remember where you left them

14. You're in a hotel room and you hear the distant sound of a siren. You:
a. couldn't identify where it's coming from
b. could probably point to it if you concentrate
c. could point straight to where it's coming from

15. You go to a social meeting and are introduced to seven or eight new people. Next day you:
a. can easily picture their faces
b. would remember a few of their faces
c. would be more likely to remember their names

16. You want to go to the country for your holiday but your partner wants to go to a beach resort. To convince them your idea is better, you:
a. tell them sweetly how you feel: you love the countryside and the kids and family always have fun there
b. tell them if they go to the country you'll be grateful and will be happy to go to the beach next time
c. use the facts: the country resort is closer, cheaper, and well-organised for sporting and leisure activities

17. When planning your day's activities, you usually:
a. write a list so you can see what needs to be done
b. think of the things you need to do
c. picture in your mind the people you will see, places you will visit and things you'll be doing

18. A friend has a personal problem and has come to discuss it with you. You:
a. are sympathetic and understanding
b. say that problems are never as bad as they seem and explain why
c. give suggestions or rational advice on how to solve the problem

19. Two friends from different marriages are having a secret affair. How likely are you to
spot it?
a. you could spot it very early
b. you'd pick up on it half the time
c. you'd probably miss it

20. What is life all about, as you see it?
a. having friends and living in harmony with those around you
b. being friendly to others while maintaining personal independence
c. achieving worthwhile goals, earning others' respect and winning prestige and advancement

21. Given the choice, you would prefer to work:
a. in a team where people are compatible
b. around others but maintaining your own space
c. by yourself

22. The books you prefer to read are:
a. novels and fiction
b. magazines and newspapers
c. non-fiction, autobiographies

23. When you go shopping you tend to:
a. often buy on impulse, particularly the specials
b. have a general plan but take it as it comes
c. read the labels and compare costs

24. You prefer to go to bed, wake up and eat meals:
a. whenever you feel like it
b. on a basic schedule but you are flexible
c. at about the same time each day

25. You've started a new job and met lots of new people on the staff. One of them phones you when you are at home. You would:
a. find it easy to recognise their voice
b. recognise it about half the time
c. have difficulty identifying the voice

26. What upsets you most when arguing with someone?
a. their silence or lack of response
b. when they won't see your point of view
c. their probing or challenging questions and comments

27. In school how did you feel about spelling tests and writing essays?
a. you found them both fairly easy
b. you were generally OK with one but not the other
c. you weren't very good at either

28. When it comes to dancing or jazz routines, you:
a. can 'feel' the music once you've learnt the steps
b. can do some exercises or dances, but get lost with others
c. have difficulty keeping time or rhythm

29. How good are you at identifying and mimicking animal sounds?
a. not very good
b. reasonable
c. very good

30. At the end of a long day, you usually prefer to:
a. talk to friends or family about your day
b. listen to others talk about their day
c. read a paper, watch TV and not talk

Nak tahu apa hasilnya? Hahaha, nanti abah bagitahu.

Wednesday, November 11, 2009

Cerita tentang 8...

Salam sahabat,

Hari ini 11-11-09, genaplah 8 tahun masihi usia anak teruna kesayangan abah yang sulung itu. Untuk abang Ahmad,

Abah tidak ada hadiah istimewa untuk abang kali ni. Abah cuma nak berikan pesanan yang dipesan oleh Lukman Hakim satu ketika dulu pada anaknya. Pesanan yang takkan pudar dek waktu yg berlalu. Walaupun abah yakin abang tidak baca pesanan ini dalam waktu beberapa tahun ini, tapi abah notakan juga disini, mudah2an diwaktu abang sudah tahu dan memahami apa yang dibaca, ada sesuatu dari pesanan ini yang mampu abang ambil dan amalkan dalam hidup. Minta maaf kerana abah hanya pinjam kata2 orang, tidak mampu abah nak buat pesanan2 macam ini, dan abah yakin abang pun tahu jenis macam mana abah ini.

Apapun, abah tetap sayang dan kasihkan abang, sama macam abah sayang dan kasihkan adik Azim. Tidak ada lebih, tidak ada kurang. Dan insyaAllah untuk adik baby yang akan menjengah dunia ini pada 11 Disember nanti, abah juga akan sayang dan kasihkan adik baby sama dengan abang dan adik Azim. Sekarang ini abah tahu abang tidak berapa mengerti, tapi abah juga yakin, satu ketika yg terdekat ini, abang akan faham juga, insyaAllah.


01 - Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yg dalam, banyak manusia yg karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat,agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yg bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKAL kepada ALLAH.

02 - Orang - orang yg sentiasa menyediakan dirinya utk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yg insaf dan sedar setelah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemulian dari ALLAH juga.

03 - Hai anakku; orang yg merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kpd ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.

04 - Hai anakku; seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.

05 - Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.

06 - Dan selalulah berharap kpd ALLAH tentang sesuatu yg menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kpd ALLAH dengan sebenar benar takut ( takwa ), tentulah engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.

07 - Hai anakku; seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yg telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal hal yg tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah drpd memberi pengertian kpd orang yg tidak mahu mengerti.

08 - Hai anakku; engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yg amat berat, tetapi akan lebih lagi drpd semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yg jahat.

09 - Hai anakku; janganlah engkau mengirimkan orang yg bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.

10 - Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yg berbahaya.

11 - Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah utk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedangkan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.

12 - Janganlah engkau makan sampai kenyang yg berlebihan, kerana sesungguhnya makan yg terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kpd anjing sahaja.

13 - Hai anakku; janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.

14 - Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yg takwa dan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.

15 - Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yg mencari kayu bakar, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.

16 - Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu, maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati-hatilah.

17 - Selalulah baik tuturkata dan halus budibahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yg pernah memberikan barang yg berharga.

18 - Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yg tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yg mengharapkan sesuatu darimu.

19 - Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yg tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riak yg akan mendatangkan cela pada dirimu.

20 - Hai anakku; janganlah engkau condong kpd urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan olah dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.

21 - Hai anakku; usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata kata yg busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.

22 - Hai anakku; janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yg menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yg pasti, janganlah engkau bertanya sesuatu yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia-siakan hartamu.

23 - Barang sesiapa yg penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yg pendiam akan selamat daripada berkata yg mengandungi racun, dan sesiapa yg tidak dapat menahan lidahnya dari berkata kotor tentu akan menyesal.

24 - Hai anakku; bergaul rapatlah dengan orang yg alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata katanya bagaikan tanah yg subur lalu disirami air hujan.

25 - Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yg selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain.Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yg engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yg bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.

Friday, November 06, 2009

Cerita tentang Allah...

Tiada cerita, sekadar berkongsi sesuatu yang buat abah terkesima sekejap tadi.



Allahuma shalli 'ala Muhammad wa ali Muhammad
Ya Muslimin shallu alayh

Allahuma shalli 'ala Muhammad wa shahbi Muhammad
Ya Muminin shallu alayh


Allahuma shalli 'ala Muhammad wa ali Muhammad
Ya Muslimin sallu alayh

Allahuma shalli 'ala Muhammad wa shahbi Muhammad
Ya Mumineen shallu alayh

Allahu Akbar Allahu Akbar
La ilaha illa hu
Al Malikul Quddus

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Rahmanul irham dafana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Ghaffaru ighfir dhunubana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Sattaru ustur 'uyubana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Muizu aizza ummatana

Allahu Akbar Allahu Akbar
Ya Mujibu ajib duaana

Thursday, November 05, 2009

Cerita tentang pimpin...

Wanita bakal mendominasi pengurusan tertinggi negara jika lelaki terus bersikap malas dan sambil lewa dalam menimba ilmu pengetahuan serta kemahiran, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Itu antara benda yg abah dengar dalam pagi tadi. Dan kerana ia dijadikan topik perbincangan, maka ramailah yg menelefon berikan pandangan mereka. Ada yg abah sependapat dgn mereka, dan ada juga yg abah tidak berapa setuju. Tapi adat la tu kan, sebab pendapat itu hak masing2. Selagi pendapat itu tidak memudaratkan iman dan akidah, insyaAllah, boleh saja diluahkan.

Pada abah, betul juga kata Tun M itu. Jika melihat situasi sekarang di Malaysia ini, memang itu yg akan berlaku sekiranya tiada apa-apa perubahan minda dan tindakan dipihak orang lelaki. Dan isu wanita mendominasi pekerjaan ini, tidak perlu dilihat sebagai satu ancaman pada lelaki, sebaliknya lihat itu sebagai satu cabaran dan panggilan kesedaran, supaya kita bergelar lelaki ini bangun dan cuba berusaha menjadi lelaki yang Allah kata kita perlu jadi.

Ini bukan soal perempuan tidak boleh jadi pemimpin. Sebab perempuan boleh dan perlu jadi pemimpin, jika lelaki-lelakinya tidak layak jadi pemimpin. Ini juga bukan soal, peluang kerja dipenuhi wanita sahaja, dan lelaki tidak dapat kerja. Abah fikir, wanita mana pun, jika diberi pilihan, tidak mahu jadi pemimpin pada lelaki. Sebab dalam Islam pun, lelaki itu sendiri diberi tanggungjawab menjadi pemimpin. Pemimpin keluarga, masyarakat, negara. Tapi kalau lelaki yang diberi tugas itu layu semacam saja, macamana nak letakkan mereka memegang tugas memimpin.

Wanita-wanita yang keluar bekerja itu pun pada abah, bekerja untuk membantu ekonomi rumahtangga, dan juga bekerja membantu membangunkan bangsa, melalui pengalaman dan ilmu yang mereka ada. Jika lelaki-lelaki harapan bangsa kita boleh diharap, dan boleh melakukan kerja2 itu semua, abah yakin, ramai ibu2 dan wanita2 ini lebih memilih untuk berada dirumah menguruskan rumahtangga dan keluarga.

Malaysia, dan kita semua ini, sebenarnya memerlukan lelaki2 yang mampu menjadi pemimpin yang baik dan adil. Memang ramai lelaki macam itu yg kita ada, tapi masih tidak cukup. Sebab generasi akan bertukar sentiasa, dan generasi muda yg moden hari ini, agak was-was juga abah dengan mereka. Ramai lelaki generasi muda ini yang pandai dan hebat, tapi dari satu sudut, mereka kekurangan perkara2 yang boleh jadikan mereka lebih hebat dan terpuji. Mereka kurang dari sudut meletakkan Islam itu ditempat paling atas.

Dan sebab Islam tidak dijadikan landasan dan tapak, maka sehebat manapun mereka, masih banyak yang akan tidak kena. Dan abah bercakap tentang diri mereka sebaya abah, juga adik2 serta anak2 kita yg hidup pada hari ini. Pada masa ini, lelaki-lelaki kita lebih suka bergaduh pasal politik, lebih suka fitnah memfitnah, tuduh menuduh. Lebih suka bertekak dan bergaduh, walau sesama Muslim. Anak2 kita pula hanyalah anak2 Ben 10, anak2 Mr Potato, anak2 Cartoon Network. Kalau ini lelaki2 yang kita harap dapat jadi pemimpin kita nanti, abah tidak tahu segawat mana masyarakat kita.

Abah tidak mengata siapa2. Abah pun termasuk dalam kelompok lelaki2 ini. juga Yang mungkin sudah selesa dengan apa yang ada. Degree dah ada, kerja pun stabil alhamdulillah, keluarga pun ada, cukup la tu. Nak apa lagi? Hahaha, banyak benda lagi bang.

Yang dah cukup tu kita kekalkanlah cukup, terutamanya benda2 duniawi. Masa depan yg perlu difikirkan dan diusahakan sekarang ini. Mari kita didik dan bentuk anak2 kita (lelaki dan perempuan) jadi pemimpin masa depan yang sebetul2nya pemimpin. Tak kisah la pemimpin apa, janji dia jadi pemimpin yang penuh dengan kualiti pemimpin Muslim sejati. Kalau kita rasa pemimpin sejati itu perlu menjaga agamanya, kita didik hero2 dan heroin2 kita kearah itu. Jika kita rasa pemimpin sejati perlu kuat sifat dan sikapnya, kita bentuk mereka jadi macam itu. Jika dirasa pemimpin sejati perlu juga menjadi pencuci pinggan, tukang masak, pengemas rumah dirumah sendiri, kita bentuk dan ajar mereka juga benda itu.

Apa yg jadi dimasa depan, kita adalah penyumbang utamanya. Sama2 lah kita berusaha dan berdoa, moga2 kehidupan kita dimasa depan, dipenuhi dengan lelaki2 (dan perempuan2) yang membawakan watak dan menjalankan tanggungjawab kepimpinan mereka, berkiblatkan Allah, insyaAllah.

Cukup sini dulu, kang abah sambung mengepek lagi. Lega rasanya bila idea2 mengepek dah datang semula, dan Allah beri sikit kelapangan waktu untuk ini juga.

Apa yg salah dan silap, abah mohon maaf dari sahabat semua. Apa yg abah ngepekkan tidak ada sikit pun niat negatif. Jika sahabat terasa ada yg negatif, mohon maafkan dan betuli abah.

"Kamu maju bukan dengan memperbaiki apa yang sudah terjadi
melainkan menggapai ke arah apa yang terjadi." - Khalil Gibran

Wednesday, November 04, 2009

Cerita tentang ingatan buat lelaki...

Salam sahabat,

Sangat rindu abah pada sahabat semua. Tapi kerana idea tidak ada, masa pun tidak mengizinkan, maka kerinduan abah pada anda semua, abah pendam sambil menunggu hari untuk abah luahkan. Tapi jangan pula ragu-ragu, kerinduan abah pada sahabat2 semua ikhlas kerana Allah. Bimbang juga kalau2 ada yg fikir sebaliknya.

Hari ini, sekadar nak berkongsi satu peringatan, pada sahabat2 lelaki, yang pada abah untuk dibaca, dan sentiasa diingatkan pada diri. Semoga akan mampu memandu kita menjadi lelaki sejati.

Wahai insan bernama lelaki, renungilah pedoman di bawah sebagai panduan menjalani kehidupan yang semakin mencabar zaman ini.

Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita.

Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,tetapi menikah di hadapan Allah.

Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI , kerana anda mensia-siakan doa mereka.

Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui bukan jalan bertabur bunga, tapi semak belukar yang penuh onak dan duri.

Jangan saling berlepas tangan, sebaliknya semakin eratkan berpegang tangan.

Cintailah isteri anda 100%.

Jangan berbagi cinta anda kepada isteri dan anak anda, tetapi cintailah isteri anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka luas dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

Jangan lupa akan jasa isteri yang setia mendampingi kita diwaktu derita.

Bermanja-manjalah kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan anda.

Jangan pernah berfikir bahawa orang tua yang baik adalah orang tua yang tidak pernah marah kepada anak, kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anaknya.

Yakinilah bahawa tidak ada seorang anak pun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengari oleh orang tuanya.

Gunakanlah formula 7 K
1 Ketaqwaan
2 Kasih sayang
3 Kesetiaan
4 Komunikasi
5 Keterbukaan
6 Kejujuran
7 Kesabaran