Thursday, June 12, 2008

Cerita tentang sebal...

Dalam satu mailing list yang abah langgan, sedang hangat dengan komen dan pendapat berkaitan kenaikan harga minyak. Waktu abah takde kerja, atau buat2 takde kerja, abah baca jugalah beberapa komen dari rakan mailing list tersebut.

Secara ratanya, abah tahu kita semua ni menerima kenaikan harga minyak ni dengan hati yang sebal. Setakat hati sebal, ok lagi la kan. Ini libatkan dompet pulak, lagilah terasa kesebalannya. Bukan orang lain la, abah pun terasa.

Dan dari sekian banyak komen, ada juga saranan2 yang abah rasa boleh diikuti. Sebagai kaedah untuk mengurangkan kesebalan hati dan dompet. Tapi tak semua orang boleh ikut. Kan? Yang sememangnya naik motor kepejabat, takkan kita nak sarankan dia naik basikal? Kalau yang berkereta tu boleh la.

Tapi soal berjimat cermat atau ubah gaya hidup ni, abah rasa macam manapun, ia akan balik pada kita juga sebenarnya. Orang boleh kata dan sarankan macam-macam. Tapi hanya kita yang tahu sebenar2nya keadaan kita dan keluarga. Pada abah, mana2 saranan dan pendapat yang baik, abah ambik. Kalau tak ikutpun, sekurang2nya boleh diberi pada orang lain yg lebih memerlukan.

Ambil contoh, ada orang kata, dah minyak naik - gunalah pengangkutan awam. Kalau nak ikutkan, abah boleh saja tidakkan saranan itu, sebab realitinya kita tahu betapa 'pathetic'nya sistem pengangkutan awam kita. Tapi abah memilih untuk tidak fokus kepada kesendatan, kepanasan, bau2an, dan segala macam dugaan bila naik pengangkutan awam, komuter khususnya. Kenapa? Kerana bila abah hitung2, gunakan komuter ke tempat kerja, memang lebih menjimatkan perbelanjaan abah berbanding dengan berkereta. Pejam mata sajalah pada segala ketidakselesaan naik komuter itu.

Duit belanja sekolah Mu'izz pun rasanya akan abah kurangkan sedikit. Bukan nak hukum dia, tidak, tapi abah rasa, itu antara kaedah untuk kurangkan sebal dompet abah, dan dalam masa sama, boleh tambahkan duit tabungan dia. Kalau dulu, aiskrim itu abah benarkan lagi dia beli, tapi sekarang ni rasanya, aiskrim adalah item yang dia dah tak boleh beli lagi. Ekekekke, sian Mu'izz, tapi takpelah, sesekali abah akan belikan dia aiskrim juga. Dah itu kesukaannya.

Hehe, mengepek tentang perbelanjaan dan sara hidup dibandar yang makin meningkat ni, rasanya memang takkan habis. Yang boleh kita buat, tepuk dada, tepuk dompet, dan fikirkan apa yg boleh dibuat. Mengeluh sahaja takkan ubah apa2. Kalau rasa perlu tukar kerajaan, mungkin kita semua boleh pakat2 tukar nanti, insyaAllah. Kita tukar dalam diam sajalah. Tak payah kecoh2 nak komen apa2. Betul???? Entah...

Apapun, dalam sibuk mem'budget'2 belanja rumah, jangan sesekali lupakan arah tuju kita. Hidup ni cuma didunia, dan cuma sementara. Jadikan dugaan seperti kenaikan kos hidup ini, sebagai satu peluang untuk kita makin kuat berusaha untuk menambah bekal diri kita ke sana nanti. Tidak perlu belanja banyak pun untuk menambah bekal. Cukup dengan keikhlasan, usaha untuk berbuat, dan keyakinan padaNya. InsyaAllah...

No comments: